§ 12 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemme-berettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse.
For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§ 13 Bestyrelse – Valg
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold.
Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægterne.
Bestyrelsen består af en formand, en kasserer og yderligere 3-5 medlemmer og vælges for to år ad gangen af den ordinære generalforsamling.
Formanden og 2-3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år, medens kassereren og 1-2 bestyrelsesmedlem er på valg i lige år.
§ 14 Forretningsorden og tegningsret
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 2/3 af dens medlemmer, heriblandt formanden eller kassereren, er til stede.
Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol.
Foreningen tegnes af formanden eller kassereren
Ved økonomiske dispositioner over kr. 50.000 kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.
Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. Ligeledes skal låneoptagelse på mere end 50.000 kr. godkendes af generalforsamlingen.
Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand og sekretær samt udpeger udvalgsformænd til de udvalg, bestyrelsen ønsker etableret. Bestyrelsen kan anmode klubbens aktive ryttere om at udpege en rytterrepræsentant, som kan deltage i bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret
§ 15 Regnskab
Foreningens regnskabsår er 1. januar – 31. december.
Bestyrelsen skal inden den 1. februar afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr. 31. december til revisoren.
Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
Foreningens medlemmer kan rekvirere driftsregnskab og status hos kassereren senest 2 uger før den ordinære generalforsamling.
§ 16 Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.
Revisoren skal hvert år i februar måned gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er tilstede.
Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og driftsregnskab og status forsynes med en påtegning.
Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 17 Vedtægtsændringer
Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget
§ 18 Foreningens opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling.
For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede.
Ved opløsning tilfalder klubbens formue Danmarks Cykle Union
Afslutning
Således vedtaget på generalforsamlingen den 16. oktober 1949, med ændringer og tilføjelser i 1960, 1961, 1962, 1965, 1966, 1967, 1968, 1972, 1975, 1977, 1980, 1982, 1986, 1987, 1989, 2008 og 2011.
Nyrevideret udgave godkendt på generalforsamlingen den 28. februar 2011.